Lördag 31 mars

Gårkvällen spenderade vi på en av alla ministånd som serverar alkohol. Man sitter i princip på gatan på små plaststolar för barn ihopträngda med alla andra. Trevlig och lugn kväll som avslutades skapligt på grund av tidigt morgon dagen efter.

Idag åkte vi som sagt till cu chi tunnlarna, krigstunnlarna. Riktigt fascinerande och imponerande över hur smarta vietnameserna måste ha varit för att komma undan alla USA-soldater!
Provade på att gå in i en av de tunnlarna som hade gjorts större för turisternas skull, och jaa, jag fick nästan panik där inne gåendes som king kong. Och vad det svettades. Så att jag skulle krypa in i en av de riktiga tunnlarna var inte att tänka på, haha! Men Issa och fillan gav sig på det.

Avslutade lördagen och sista kvällen här i Saigon (Ho Chi Minh), med en ceasarsallad på hard rock café! Grymt gott! Nu har vi testat på hard rock café i Kuala Lumpur, Hong Kong och nu här i Ho Chi Minh. Kuala Lumpur leder nog än så länge!

Klockan är snart 12 på natten här och vill passa på att säga GRATTIS TILL MIN BÄSTA HANNA SOM FYLLER ÅR 1 APRIL!! GRATTIS HJÄRTAT! Du får en puss på kinden om inte fler när jag är hemma igen!:)

Sen vill jag passa på att säga GRATTIS TILL CARINA SOM OCKSÅ FYLLER ÅR 1 APRIL!! Grattis!!!:)

Imorgon åker vi till Muie Ne, åka fyrhjuling på sanddynerna!! Ser man ju fram emot!

Kramen

Fel

Glömde visst skriva att 140-150 MILJONER liter användes under kriget.

Fredag 30:e mars i Vietnam

När vi väl hade landat i Vietnam igår efter en sjukt seg natt i Singapore och inte en blund tog vi taxi till hotell Madam cuc 64. Väldigt bra hotell med frukost och middag som ingår. Vi var tvungna att sova några timmar för att känna oss som människor igen.
På kvällen gick vi ut och kollade runt lite och har helt klart konstaterat att trafiken är heeelt galen här. Finns inget system på det över huvud taget och det är mopedister ÖVERALLLT i stora klungor.
Ja blir man inte påkörd här är man glad!

Känns också lite mäktigt och gå runt och ha 1 miljon i plånboken. Rik. En vatten kostar 10 000. Men som sagt, det är ju inte alls mycket i svenska kronor.

Idag besökte vi först Notre Dame. Fin byggnad men de hade inte öppnat så vi kunde inte gå in och titta. Satte oss på ett café i närheten och hade det bra med varsin kaffe och svettades sönder i det här klimatet. Ja nu är det svettfest istället för att frysa.

Sen åkte vi till WAR REMNANTS MUSEEUM. Krigsmuseet. Helt tagen efter det besöket. Och ilska över hur världens människor har förmågan att tortera och döda andra människor på detta sätt. Bilder, texter, historier om hela Vietnam kriget får en att bli helt stum. Dessutom är vi endast inne på den 2:a generationen av vad som ska bli 10 generationer (!!!), som FORTFARANDE än idag drabbas av missbildningar utan dess like på grund av att USA, Agent Orange, sprutade ut gas och gifter under krigsperioden. 140-150 liter av detta gift sägs ha använts under kriget. 8,5 gram kunde döda en hel stad med 8 miljoner invånare. Det är heeelt sjukt. Man kan ju inte förstå det..

Imorgon blir det ytterligare ett intressant besök, krigstunnlarna..

Mot Vietnam imorgon!

Då har vi gjort 6 dagar här i Hong Kong och det har vart huuur bra som helst!!
Från det jag skrev senast har Fillan vart lite sjuk och fått vila sig på rummet, men nu är hon igång igen! Skönt! Issa och jag tog oss över till Hong Kong sidan idag och spanade in ett annat område där och hittade bland annat forever 21 med 4 våningar (ska byggas 6), så vi shoppade lite, jaaadå! Nu ikväll har vi bokstavligen talat mosat ner allt lite snyggt i våra väskor! Ja herregud! Det blir inte lätt om man ska shoppa loss i Thailand det sista man gör innan hemgång! Ett senare problem:)

Imorgon går flyget först mot Singapore för mellanlandning i ganska många timmar och sedan mot Vietnam, Ho Chi Minh. Där ska vi besöka krigsmuseet och sedan cu chi-tunnlarna som människorna grävde för hand för att skydda sig från kriget. Dessa tunnlar har även expanderats 30% för turisternas skull säger Issa här, häftigt!

Ja vad mycket spännande man är med om!

Hörs snart igen!

Måndag 26 mars

Ja Hong Kong är fortfarande grymt! Igår åkte vi över från Kowloon till Hong Kong ön. Hong Kong är ju uppdelat så för att komma till fastlandet får man antingen ta färja eller åka taxi/buss genom tunnlar. Väl på hong kong sidan så gick vi och och kollade lite tills vi köpte varsin kaffe och satte oss med solen på oss. Fint!

Vi åkte även upp till Victoria peak tower som är det största berget på ca 500 m över havet. Så himla mäktigt! På hög höjd se ut över alla dessa skyskrapor som är så sjukt mäktiga och så vatten däremellan...så himla häftigt! Vi tog säkert 100 kort bara där, haha.

Idag ska vi sätta oss i en park här i Kowloon och bara vara, köpa med oss lite gott och mysa!

HONG KONG!!

Ja hong kong levererar! Hur häftigt som helst att uppleva. Igår strosade vi runt här i Kowloon i diverse butiker. Vart överlyckliga över att hitta H&M, där var man ju tvungen att köpa ett par byxor eftersom det är kallt här!!! Lite skillnad från att ha vart i Thailand i en månad!

Idag leker livet vidare, sitter just bu på starbucks med varsin kaffe och har det bara väldigt bra!:)

MOT HONG KONG

Godmorgon!
Ligger i sängen och latar mig lite innan frukosten börjar och det gör den tydligen nu ser jag!

Dags för Hong Kong idag dåå, lyfter 15:40 och är framme 20:00. Efter en timme landar Fillan och Issa så då blir det förmodligen hitta ett hostel och ha myskväll och prata ifatt lite!:)

Åker från Kata vid halv tolv tiden så innan dess ska jag packa ihop och styra lite för att sen gå bort mot stranden och säga hejdå till Kerstin och Roger. Har vart huuur trevligt som helst att umgås med dem de här dagarna:)

Denna bild är tillägnad våran släkt på mammas sida.. Var ett MÅSTE att lägga upp den här bilden efter att han köpt pirathuvan;)

Tisdag 20 Mars

Grillbuffén igår slutade med att magen stod åt alla håll och kanter kan jag lova. Men så grymt gott!! Att folk oroar sig för att man ska gå ner gå ner i vikt under resan, släng dig i väggen!
Kerstin och Roger träffade ett par på flyget som också var från Örebro när de åkte hit, Per och Ann-Sofie. Jätte trevliga. Så vi åt tillsammans med dem igår och så var det ät 5 st och betala för 4 st så Roger, Kerstin, Per, och Ann-Sofie fick för sig att de skulle bjuda mig på hela det där kalaset! Ja, jag tyckte det var himla gulligt av dem!!:)

Dagarna räknas ner och bara en hel dag kvar tills flyget går mot Hong Kong! Blir jättebäst att träffa Fillan och Issa igen:)

Strandhäng idag, god mat och lite kikande i stånden har våran dag bestått av! Fint!

Caroline

Kerstin och Roger ikväll.
Jag skickade även en puss till Sanna, Jenny och Pappa via Whatsapp. Bra!

Måndag 19 mars

Hallådär!

Igår lämnade jag av Sanna på phukets flygplats. Sorgligt. Kändes ärligt talat lite vemodigt att ha vetskapen om att hon skulle hem till Sverige, liksom hemhem. Kändes konstigt. Säga vad man vill trots att jag inte är redo att åka hem än, men man saknar alla hemma och typisk svensk som jag är så saknar jag alla möjliga konstiga svenska sysselsättningar:)!
Dessa tre veckor med Sanna har varit bäst! Är så himla glad över att hon kom och mötte upp mig och att vi har gjort tre veckor tillsammans. Det har inte vart tråkigt en enda gång. Kärlek!

Efter jag lämnat av Sanna tog jag en taxi till Kata där jag letade upp Kerstin och Roger. De låg där på stranden och hade det gött! Skapligt överraskade när jag dök upp utan att vi hade kommit överrens om tid och plats!:)
Idag ska vi äta grillbuffé på deras hotell, lär bli farligt mycket mat!

Kramen

Imorgon åker Sanna hem, BIG SADFACE

Ligger i sängen på hotellrummet här i patong och knaprar på min knäckemacka med goudaost medan Sanna håller på att packa ner sina grejer för hemfärden imorgon. Sjukt att det har gått 3 veckor redan, känns som om hon kom för ett par dagar sen! Kommer sakna henne i vilket fall som helst!!

Igår var det GG som gällde och fri bar! Eehmm, ja.. Öppen bar säger ju det mesta! Men det var kul!! Grabbarna har ju vart på oss på stranden idag att vi ska partaja ikväll också, med öppen bar..

Jag kommer åka till Kata och träffa Roger och Kerstin i tre dagar innan jag tar flyget till hong kong på torsdag! Blir hur trevligt som helst!:)

So long for now!

After beach och mellanmål

En after beach och ett mellanmål bestående av knäckebröd (!!) med gouda ost och pepparsalami! Yammie!

Måndag 12e Mars

Då är vi Karon nu och vädret levererar fortfarande, väldigt varmt så vattnet lockar för det mesta! Idag har det var biiig waves i vattnet och Sanna och jag gjorde allt för att inte bli deras offer men det var det ju andra som blev och OM vi har skrattat. Skadeglädje när den är som bäst;)

Imorgon förhoppningsvis ska vi träffa Roger och Kerstin som tydligen anlände till Thailand igår! Trevligt att träffa dem!!:)

På onsdag åker vi till patong och då har Sanna en restaurang som vi ska till som har pizza med KEBABSÅS!!! Soom jag längtar nu alltså!

Sanna åker hem på söndag, tiden har gått så himla fort! Helt sjukt!! Men efter några dagar själv flyger jag till Hong Kong och möter Issa och fillan, hur bra som helst!!:)

PP

FREDAG NIONDE MARS

Befinner oss nu i Kata, väldigt turistiskt här men fortfarande väldigt bra.
Kom hit igår som sagt och vädret var inte på topp då. Eftersom Fillan, Issa och jag var i Karon för några veckor sen och köpte svensk lösviktsgodis så vart ju inte Sanna och jag mindre desperata av att veta att det var 5 min bort från vårt hotell och vi BARA MÅSTE HA!!
Så så vart det med den saken, dock inga 700 bath den här gången. Höll
Mig till 260, nöjd!

Ikväll åt vi på en svensk restaurang = köttbullar, potatismos med gräddsås och lingon. Alltså finner inga ord för hur gott det var!!!

https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-1/2117904/images/2012/pic_193121719.jpg" class="image">

https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-1/2117904/images/2012/pic_193121733.jpg" class="image">

8 MARS

Sitter och väntar på att bli upplockade av en minibuss som ska ta oss till färjan mot Phuket, Kata. Sista 1 1/2 veckan som Sanna är kvar ska vi vara i Kata, Karon och Patong och åka runt lite. Blir bra!

Dagarna här i Ao Nang har varit jätte bra. Sannas födelsedag lyxade vi till det med massage och god mat plus efterrätt!
Igår åkte vi till Railey Bay, en mysig strand med höga berg runt om.

Två bilder från Sannas födelsedag!

FEMTE MARS

Måndag igen då. Nevars ni. Här bryr man ju sig inte om vilken veckodag det är. Nästan så man får tänka till en gång för att inte förbli veckovild..
Femte mars är det iallafall med all säkerhet, vilket innebär att det är Sannas födelsedag imorgon! Ska lista ut något bra sätt att göra hennes dag till den bästa!

Min magsjuka har blivit bättre, mycket bättre! Har fortfarande ont i magen men hoppas på att det går över snart! Håller med Gustav i Svensson Svensson, "att är inte magen glad, så är inte människan glad". High five till dig Gustav! Det måste vara det enda vettiga du sagt!:)

PP, Caroline

Sanna och jag tog oss ett varv runt stånden och detta vart inhandlat..

Koh Lanta, Ao Nang

Hallådär!

Vi har nu hunnit med tre nätter i Koh Lanta, strandhäng och utflykt med mera. Det har varit jätte bra, dock mulet väder den dagen vi gjorde utflykt men det gjorde ju inte så mycket. Blev dock magsjuk på kvällen och hela natten. Mår fortfarande inte så bra, hoppas innerligt att jag känner mig bättre snart!

Nu är vi iallafall i ao nang, har vart som ett vrak hela dagen.. Har iallafall legat på stranden och jag har sovit mestadels.